Swipe to the left

MENOPOZ SONRASI BESLENME ÖNERİLERİ

MENOPOZ SONRASI BESLENME ÖNERİLERİ
By Utku Olgun 12 Ağustos 2016 279 Gösterim Yorum yok

Yaş ilerledikçe insanların metabolizması yavaşlamaya, yağ dokusu artmaya başlıyor. Özellikle kadınlarda menopoz sonrası fizyolojik ve psikolojik nedenlerle bu durum daha ciddi seyrediyor. Bu nedenle menopoz sonrası beslenme alışkanlıklarına dikkat etmek çok önemli. Kızartmalar, salam, sosis, şeker, kuruyemiş gibi gıdalardan uzak dururken mutlaka kahvaltı yapılmalı, bol sebze tüketilmeli ve günde en az üç porsiyon meyve yenmeli.

İnsanların metabolizması genç yaşlarda oldukça hızlı. Bu dönemde metabolizmanın hızına paralel olarak vücutta yağlanma da nispeten çok daha az oluyor. Vücuttaki gelişme kas miktarının artması yönünde gerçekleşiyor. Ancak yaş ilerledikçe insan metabolizması giderek yavaşlıyor. Vücuttaki kas miktarı azalmaya başlıyor. Buna paralel olarak da vücutta biriken yağ kütlesi artmaya başlıyor. Özellikle orta yaş olarak nitelendirilen 35 -40 yaşlarından sonra bu durum daha çok görülüyor. Bu nedenle orta yaşın üzerinde beslenmeye dikkat etmek daha fazla önem kazanıyor.

Kadınlar beslenme konusunda daha hassas olmalı. Çünkü 35-40 yaşlarından sonra yaşanan menopoz kadınların metabolizmasında değişiklikler meydana gelmesine neden oluyor. Menopoz nedeniyle vücuttaki östrojen sentezi miktarı azalıyor. Buna bağlı olarak da vücut yağlarının dağılımı etkileniyor. Genç yaşlarda ve sonrasında, menopoz dönemine kadar kadınlarda yağ kütlesi genellikle kalça ve basenlerde birikiyor. Menopoz ile birlikte bu yağ birikimi kalça ve basenlerden karın bölgesinde birikme eğilimine giriyor.

PSİKOLOJİK SIKINTI YEME İSTEĞİNİ ARTIRIYOR

Menopozun fiziksel etkilerinin yanında psikolojik etkileri de önemli rol oynayabiliyo. Bazı durumlarda menopozun kadın üzerindeki psikolojik etkileri yemek yeme isteğini artırıyor. Yani kadınların bir kısmı menopozun psikolojik etkilerini gidermenin yolunu daha çok yemek yemede bulabiliyor. Kısacası bu yaşlarda özellikle karın bölgesinde yağlanmaya sebep olacak psikolojik ve fizyolojik faktörler kadının hayatına giriyor.

KALSİYUM İHTİYACI GİDERİLMELİ

Menopozla görülen bir diğer durum da kadınlarda tatlı yeme isteğinin artması. Bazı araştırmalar sonucunda bu yönde bir değişim olduğunu gösteren verilere ulaşılmış. Bununla birlikte bu dönemde, hormon değişiklikleri ile kemik erimesi önemli risk olup günlük kalsiyum ihtiyacı da artıyor. Sağlıklı beslenmek için öncelikle bazı yiyeceklerin tüketiminin bırakılması gerekli. Bu yiyeceklerin başında kızartmalar, salam, sosis, şeker, kuruyemiş vb. geliyor.

Menopoz sonrası bırakılması gereken yiyecekler:

  • Kızartmalar
  • Salam, sosis, sucuk, pastırma ürünleri
  • Şeker, şekerli tatlılar (pasta, çikolata vb), tatlı içecekler, meşrubatlar
  • Kuruyemiş
  • Sakatatlar
  • Tuz ve tuzlu yiyecekler.
  • İçeriği bilinmeyen hazır gıdalar

TATLI YERİNE MEYVE

Tatlı tüketilmesine yönelik bir istek olacağından bahsetmiştik. Ancak tatlı tüketimi yağ birikimini oldukça arttıracağından tatlı tüketilmemeli, bu istek meyve tüketilerek doyurulmalı. Özellikle kuru meyveler bu isteği azaltıyor. Ayrıca yenmemesi gereken yiyeceklerin yanında beslenme alışkanlıklarında dikkat edilmesi gereken noktalar da bulunuyor. Bu noktalar her yaş için önemli olsa da özellikle menopoz sonrasında daha da önem kazanıyor. Bunların en önemlileri mutlaka kahvaltı yapılması, öğle ve akşam öğünlerinde sebze ve günde en az üç porsiyon meyve tüketilmesi.

Beslenme alışkanlığında dikkat edilmesi gereken noktalar:

  • Mutlaka kahvaltı yapılmalı. Sabah poğaça, börek türü yiyeceklerden uzak durulmalı.
  • Öğle ve akşam yemeklerinde sebzeya da en azından salata tüketilmeli.
  • İkindi ve gece öğünlerinde meyve tüketilmesi önemli. Günde en az 3 porsiyon yenilmesi gerekiyor.
  • Yine günde en az 3 kase/su bardağı yoğurt veya süt tüketilmeli.
  • Ana öğünler atlanmamalı. Atlandığında, bunun şişmanlığa neden olacağı unutulmamalı.
  • Günde en az 1 dilim peynir yenmeli.
Posted in: Yaşam
Bize Ulaşın